Bildkavalkad Gotland

Bjuder på lite bilder från Gotlands-trippen , collagen är klickbara.

På stranden på norra Fårö

Vi åkte färjan med resväskor och cyklar och lämnade bilen på land. Hotellet, eller Gästgifveriet vi skulle bo på låg mycket längre bort från Visby än vi hade uppfattat, därför fick vi cykla ett antal km med våra väskor, lite komiskt, som vanligt alldeles för mycket packning med oss (läs jag) men vi hade räknat med att liksom gå ut och äta på kvällarna. Hur eller hur blev det väldigt bra ändå :)

På väg hem från Visby första kvällen, givetvis på cykel, hade vi lite picknick nedanför ringmuren i kvällssolen. Vädret har varit kanon.

På vägen hem tillbaka till hotellet följde vi stranden så långt vi kunde komma och lite till, eller ganska mycket till…..

…..när väl vägen tog slut ville vi ju såklart inte vända, särskilt eftersom vi hittade en gammal övervuxen trappa. Vi släpade med oss cyklarna uppför den branta backen där vi stundtals fick huka oss under överfallna träd. Väl uppe efter hårt slit fann vi en stig, vid slutet av stigen hittade vi ett vackert hus som vi sedan fick veta hette Villa Muramaris. Villa Muramaris är ett konstnärshem från förra seklets början. Det byggdes av Johnny och Ellen Roosval 1915-1917.  Johnny Roosval var Sveriges förste professor i konsthistoria och hans hustru Ellen född von Hallwyl var själv konstnär, målare, skulptris och musiker. Muramaris byggdes som en italiensk villa med öppen loggia och omgavs av en italiensk barockträdgård. I parken fanns också Ellens ateljéer och musikrum, flera växthus, tennisbana och golfbana.

Ett besök i Lummelundagrottan hann vi med en annan dag. Som jag tidigare skrev var själva historien kring grottan och de tre unga äventyrarna väldigt spännande att höra om och en stor eloge till den guide vi hade. Det var även en upplevelse att vandra genom de olika utrymmen i grottan, turistcirkusen runtomkring kunde jag dock varit utan.

Fotot är taget inifrån den naturliga grottmynningen.

En dag hyrde vi en bil för att kunna ta oss ut till Fårö, på vägen dit stannade vi vid Rute Stenungsbageri, det krävdes en rejäl plånbok och att man blundande för kaloriintaget för det blev enormt :/

Vidare tog vi oss till Fårö, det var smidigt och gick snabbt, vi valde att köra till den norra delen där vi hört att det skulle finnas en fin strand, det gjorde det också. På tillbakavägen stannade vi vid ett creperi, Creperie Tati,som vi blivit tipsade om, det var helt suveränt. Lite annorlunda inramning men jättegod mat!

Sista dagen innan vi åkte hem tillbringade vi några timmar på medeltidsmarknaden. Det var väldigt mycket att se på….

…….solen har skinit på oss nästan hela tiden, vi har hunnit med mycket och tom motionerat eftersom vi cyklat miltals. Väl hemma i Småland igen är vädret inget vidare, jag har dock inte slutat att hoppas. Idag ger jag mig på ännu ett försök att baka surdegsbröd. Tänkte tina lite räkor och göra räkmackor till Skansen ikväll.

Igår var jag ute och sprang en runda, det gick bra, när jag kom tillbaka körde jag intervaller i backen här utanför samt utfallssteg, känns gott efter en veckas vila. Idag blir det nog dock ”bara” ridning.