När man gått in i semesterbubblan

Vill aldrig mer göra något annat än att ha semester! Det måste vara det bästa som finns och denna sommar har verkligen levererat. Senaste veckorna har varit fulla av aktiviteter. Sköna sommarkvällar vid sjön, vänner och familj på middagar, krocketspel, bad och sol……

Maken och jag har varit på en minitripp till Ystad, vi hade picknic vid Öja krog där vi sedan tittade på Winnerbäck – magiskt!

Vi cyklade runt i Ystad, käkade lunch och middag vid marinan och badade och solade på dagarna. Sista dagen åkte vi längs med kusten, stannade på Olof Viktors och köpte kardemummabullar som vi tog med till Sandhammaren, en av Sveriges finaste stränder.

Därefter fortsatte vi till Stenshuvud nationalpark mellan Simrishamn och Kivik. Ett fantastiskt ställe med en jättefin strand.

Vi avslutade med sen lunch i hamnen i Kivik innan vi åkte hem igen.

Monterade upp solcellsbelysning på terassen, blev fantastiskt bra. Hittade lampslingor på nätet som jag beställde då de var slut i de butiker jag orkade med att besöka.

Haft lillebror med barn på besök några dagar. Så mysigt att få umgås, vi var ute på öarna i sjön och badade och hade picknick. Barnen som är vana vid havet tyckte det var jättespännande att simma omkring bland de små klipphällarna.

Matlagningen har varit mycket enklare än vanligt och det har varit skönt. Jag har fått massor med zucchini i landet så dem har jag använt flitigt, innan grillförbudet grillade vi dem, sedan har jag bakat bröd och gjort zucchiniplättar samt tortilla. Recept finns lite varstans på nätet. Igår åt vi något av det godaste jag vet, löjromspizza. Jag gjorde pizzadeg som fick jäsa några timmar tills vi helt enkelt var lagom hungriga, trycker alltid ut den, inte kavla, då blir den fluffig och god. På med creme fraiche, riven västerbotten och parmesan var vad vi hade igår, sedan in i ugnen tills den är gyllene. Klicka på creme fraiche, lägg på räkor, röd rom, hackad lök och dill när den svalnat till ljummen. Så, så gott!

Nu ska Fina Evelina och jag åka på loppisrunda och utflykt. Ha en riktigt fin sommardag!