Miami – del 2

Äntligen fredag! Jag har haft en härlig dag då jag passat mitt ena barnbarn som är drygt ett år. Så mysigt att umgås själv med dem ibland. Därefter var jag på massage, har turen att ha en granne som är utbildad massör med idrottsprofil och maken vann en tipsrunda för ett tag sedan och fick en massage, den var han snäll nog att ge till mig :) Tack för det, det var skönt och välbehövligt. Shiraz och jag har jobbat på banan, över bommar och några små hinder. Twisten är dessvärre inte ok efter sin vurpa helgen innan vi åkte till USA. Hon har fått både laser och djupvågsbehandling, ena has-spetsen är tjock, varm och svullen. Jag lägger lerinpackning varje kväll och det verkar lägga sig men om det inte är ok efter helgen måste jag boka tid på kliniken…..så tråkigt. Det viktigaste är dock att hon blir ok.

Just nu känns det avlägset att vi faktiskt var i USA för någon vecka sedan. Miami känns overkligt, bra att jag väntat med att lägga ut de sista bilderna för då får jag liksom uppleva det lite igen. Here we go…..

Inför vår resa googlade jag en massa tips och sparade ner några tips i anteckningar på telefonen. Men jag måste säga att det bästa var böckerna jag lånade på biblioteket som vi hade med oss. Där fanns allt vi behövde, till och med inplastade kartor. Ett ställe som jag läst om var Joe´s stonecrab och för en skaldjursälskare som mig var det himlen. Det kostade men det smakade. Vi tog take away. Det finns både en restaurang och en take away-butik. Med oss hade vi en flaska vitt vin (i brun papperspåse). Vi bänkade oss vid south point för att avnjuta läckerheterna och det var magiskt gott……

Krabbklor och lobster-roll. En ovanligt god lunch på en ovanligt trevlig plats…..

Gatorna i Miami såg faktiskt ut ungefär som jag tänkt mig….

På det här hotellet hade vi ingen frukost så vi var ute och åt frukost varje dag. Första dagen åt vi ganska billigt då vi åt på La Sandwicherie som jag tidigare skrivit om….

Jättegott och som sagt prisvärt. En annan dag vi vi på Rosetta Bakery, ett italienskt café. Galet goda bakverk som riktigt smälte i munnen och en oerhört tilltalande miljö….

Foto via Rosetta Bakery

Tredje dagen hamnade vi på ett franskt café i närheten av Rosettas, tyvärr minns jag inte vad det heter men även det var fantastiskt mysigt…..

Sista kvällen var vi även ute och åt, vi promenerade strandpromenaden ner till Ocean Drive där vi hittade ett ställe som serverade de största drinkarna jag någonsin sett….

Där åt vi även det godast jag någonsin ätit. Plate for 2  Land and Sea, den perfekt kombinationen för två där en gillar kött och en kyckling, fisk och skaldjur.

Sista dagen passade vi även på att kika runt lite i affärerna innan flyget gick hem. Vi var bland annat på Macys och köpte presenter men vi kikade även in i en och annan butik längs med gågatan…..

Det var rea överallt men ändå var det dyrt. Vi köpte faktiskt inte så mycket mer än några få presenter. Jag köpte ett par adidas-skor och hittade faktiskt en Marc Jacobs-väska på outleten vid Ground Zero i NY, annars var det inte så mycket mer. Dollarkursen är inte särskilt gynnsam för oss svenska just nu.  Flygplatsen var stor, men inte lika stor som den vi kom till i Frankfurt, oh my, vi åkte buss i en evighet från gaten och ut till planet. Det var skönt att landa på Kastrup och sätta sig i egen bil hem till kära Hornaryd vill jag lova. Nu när alla intryck sjunkit in känner jag helt klart att jag vill åka tillbaka till NY, men det dröjer nog ett tag…..

Nu sitter jag och väntar på att Fina Evelina ska landa på Smaland Airport från Sthlm,  lillebror (läs David) har ju fyllt 25 och det ska vi fira i helgen. Enda gången jag är dubbelt så gammal och han hälften så ung :)